GIPSY TYNKI KLEJE
sitemap MAPA SERWISU | polski PL deutsch DE
 
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W FRANSPOL SP. Z O.O. Z SIEDZIBĄ W KONINIE

 

 
 

Preambuła

 
 
            Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją (art 72 § 1 Konstytucji RP).
            Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Franspol sp. z o.o. jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy Franspol sp. z o.o traktują dziecko z szacunkiem oraz w miarę możliwości uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Realizując te cele, Franspol sp. z o.o. działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
            Celem wprowadzenia standardów ochrony dzieci w Franspol sp. z o.o. jest:
  • Zapewnienie wszystkim dzieciom ochrony przed krzywdzeniem i ustalenie procedur udzielania im wsparcia.
  • Zapewnienie wszystkim pracownikom niezbędnych informacji i kompetencji, aby umożliwić im wywiązanie się z obowiązków w zakresie dbałości o dobro dziecka i ochrony dzieci przed przemocą.
  
 
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć mowa o:
  1. ustawie należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024r. poz. 560)
  2. dziecku należy przez to rozumieć małoletniego, w stosunku do którego Przedsiębiorstwo jest organizatorem działalności określonej w art. 22b pkt 2 ustawy,
  3. krzywdzeniu dziecka należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego, lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbanie,
  4. pracowniku należy przez to rozumieć każdego pracownika Spółki bez względu na formę zatrudnienia (umowa o pracę, umowa zlecenia itp), współpracownika, stażystę, wolontariusza, praktykanta lub inną osobę, która z racji pełnionej funkcji lub zadań w Przedsiębiorstwie ma kontakt z  dziećmi, a także inny personel dopuszczony przez Spółkę do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi,
  5. opiekunie dziecka należy przez to rozumieć rodzica lub opiekuna prawnego, a także rodzica zastępczego.
  6. krzywdzeniu, przyjmuje się , iż krzywdzeniem jest:
  1. przemoc – zachodzi wówczas, gdy jakaś osoba odnosi się do drugiej w sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy.
  2. przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.
  3. przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać. Jej celem jest naruszenie godności osobistej.
  4. wykorzystywanie seksualne – to każde zachowanie, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.,
  5. zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnianie mu odpowiedniego pożywienia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.
 
§ 2
Standardy ochrony małoletnich to zasady dotyczące zabezpieczenia dzieci przed wszelkimi formami krzywdzenia, zaniedbania, wykorzystania czy przemocy.
 
 
 
Rozdział 2.
Procedury kontroli pracowników przed dopuszczeniem do pracy z małoletnimi w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości
 
§ 3
  1. Przed nawiązaniem współpracy z daną osobą, Przedsiębiorstwo ma obowiązek zrealizować obowiązki dotyczące sprawdzenia informacji dotyczących karalności danej osoby, wynikające z art. 21 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich
  2. Pracownicy mający kontakt z dzieckiem w trakcie pracy, przed nawiązaniem stosunku powinni przedstawić zaświadczenie o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  3. Wszyscy pracownicy mają obowiązek stosować Standardy ochrony małoletnich.
  4. Pracownicy posiadający obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska przedkładają dokumenty, o których mowa w ustawie o przeciwdziałanie zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, wymagane dla obcokrajowców.
  5. Wyżej wymienione dokumenty i oświadczenia będą przechowywane w aktach osobowych pracowników.
  6. Pracownicy realizujący bezpośrednio działania na rzecz dzieci, przed rozpoczęciem pracy podpisują oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich oraz zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci (załącznik nr 1).
 
Rozdział 3.
Zasady bezpiecznej relacji między małoletnimi, a pracownikami.
§ 4
  1. Pracownik zna i stosuje ustalone u pracodawcy zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi.  
  2. Naczelną zasadą wszelkich czynności podejmowanych przez każdego pracownika jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie.
  3. Pracownik traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność, potrzeby i prawo do prywatności.
  4. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie.
  5. Niedopuszczalne jest nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym lub intymnym.
  6. Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku małoletniego (np. filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika.
  7. Każdy kontakt z małoletnim jest jawny oraz wynika z realizacji zadań i działań służbowych.
  8. Niedopuszczalne jest utrzymywanie kontaktów opartych na udzielaniu gratyfikacji finansowej lub materialnej wynikających z wykorzystywania przewagi fizycznej, stosunku władzy bądź zależności małoletniego, a których intencją jest satysfakcja lub spełnienie potrzeb pracownika.
  9. Należy zwracać uwagę, aby każdy komunikat, działanie bądź czynność podejmowana wobec małoletniego były adekwatne do sytuacji, do stopnia jego rozwoju i indywidualnych możliwości psychofizycznych, bezpieczne, uzasadnione i nie skutkowały nierównym traktowaniem małoletniego w stosunku do innych małoletnich, w tym jego faworyzowaniem.
  10. Ogólne zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi obowiązują każdego pracownika, a także każdą osobę mającą kontakt z małoletnimi u pracodawcy, jeśli kontakt ten odbywa się na terenie pracodawcy.
  11. Pracownikom nie wolno:
1) proponować małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci,
2) wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletniego lub jego opiekunów,
3) stosować działań przemocowych wobec małoletniego.  
  1.  Istnieją sytuacje, w których fizyczny kontakt z małoletnim może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu jeśli:
1) jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie np. ze względu na strach, smutek, tęsknotę za opiekunem itp.,
2) jest ochroną przed upadkiem, atakiem lub inną szczególną sytuacją np. w sytuacji napadu złości i fizycznej agresji oraz zachowań zagrażających dziecku lub innym dzieciom,
3) jest sposobem na realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
 
Rozdział 4.
Zasady i procedury podejmowania interwencji i składania zawiadomień
 
§ 5
  1. Pracownik powinien zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i podjąć próbę rozmowy z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia.
  2. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia małoletniego następuje gdy:
  1. małoletni ujawnił pracownikowi Spółki fakt krzywdzenia,
  2. pracownik zaobserwował krzywdzenie małoletniego,
  3. małoletni ma na sobie ślady krzywdzenia, a zapytany odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie.
3.     W przypadku podejrzenia lub powzięcia informacji, o krzywdzeniu małoletniego każdorazowo należy powiadomić Zarząd Spółki.
4. Jeżeli wystąpiło poważne uszkodzenie ciała wymagające interwencji medycznej lub życie małoletniego jest zagrożone, pracownik powinien niezwłocznie poinformować numer alarmowy 112.
 5. Prezes Zarządu lub wyznaczona przez niego osoba o zaistniałej sytuacji zawiadamia dyrektora jednostki, do której uczęszcza dziecko bądź prawnego opiekuna dziecka.
6. Prezes Zarządu lub wyznaczona przez niego osoba ustala z dyrektorem jednostki, do której uczęszcza dziecko dalsze czynności, a w przypadku gdy zaistnieje taka konieczność informuje opiekunów o obowiązku Przedsiębiorstwa zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji - prokuratury, policji, sądu rodzinnego, ośrodka pomocy społecznej bądź przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego w celu uruchomienia procedury „Niebieskiej Karty" – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji.
7. W przypadku, gdy zachodzi podejrzenie popełnienia wobec małoletniego przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego, Prezes Zarządu lub wyznaczona przez niego osoba składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury.
8. Przedsiębiorstwo prowadzi rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego oraz interwencji. Rejestr powinien zawierać informacje o zgłoszeniu: ze wskazaniem osoby zgłaszającej, osoby podejrzewanej o krzywdzenie (opiekun, członek personelu, inne dziecko, inna osoba), rodzaju podjętej interwencji (zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd w sytuację rodziny, wszczęcie procedury Niebieskie Karty) oraz daty interwencji.
 9. W przypadku każdej interwencji związanej z krzywdzeniem dziecka, pracownik Przedsiębiorstwa ma obowiązek zachować tajemnicę, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
10. Małoletniemu z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi umożliwia się nieodpłatnie pomoc niezbędną do przekazania informacji objętych niniejszymi Standardami.
 
Rozdział 5.
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
 
§ 6
 
  1. Po ujawnieniu krzywdzenia małoletni zostaje niezwłocznie otoczony opieką. Prezes Zarządu lub osoba przez niego wskazana powiadamia dyrektora placówki do której uczęszcza małoletni oraz szkolnego psychologa.  
  2. Plan wsparcia powinien uwzględniać indywidualną sytuację dziecka, m.in. jego wiek, samopoczucie/obrażenia, charakter zdarzenia do jakiego doszło, sytuację rodzinną i zawierać wskazania dotyczące podjęcia przez podmiot działań, których celem jest zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i poprawa jego dobrostanu, określenie źródła zagrożenia/krzywdzenia (opiekun lub inna osoba dorosła, personel podmiotu, inne dziecko); przyjrzenie się czynnikom ryzyka krzywdzenia i podjęcie działań profilaktycznych; skierowanie dziecka i/lub jego opiekunów do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba. Listę miejsc, gdzie skierować rodzica potrzebującego wsparcia dla siebie i dziecka stanowi Załącznik nr 3.
  3. W przypadku podejrzenia ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego przez pracownika, Prezes Zarządu lub osoba przez niego wyznaczona niezwłocznie izoluje małoletniego od potencjalnego sprawcy, zawiadamia policję i podejmuje dodatkowe kroki jako pracodawca - zgodnie z Kodeksem Pracy i ogólnymi przepisami prawa.
  4. Kolejne kroki postępowania w tej sytuacji leżą w kompetencji szkoły, której uczeń jest krzywdzony. Wówczas nauczyciele specjaliści obejmują małoletniego i jego rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
  5. Po ustaleniu, że problem krzywdzenia nie wymaga sięgnięcia po środki represji karnej wobec rodziny i izolowania od niej dziecka oraz, że nie zachodzi zagrożenie zdrowia lub życia małoletniego, Prezes Zarządu lub osoba przez niego wyznaczona w porozumieniu z dyrektorem szkoły organizuje spotkanie z rodzicami małoletniego w obecności: osoby wskazanej przez Prezesa Zarządu, psychologa szkolnego oraz pracownika, który zgłosił incydent. Podczas spotkania zostają określone sposoby wsparcia i reagowania. Ze spotkania sporządza się notatkę służbową.
  6. Wszyscy pracownicy, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych posiadają informacje o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami, które przekazywane są uprawnionym instytucjom.
 
 
 
Rozdział 6.
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów oraz zasady ich udostępniania
§ 7
1. Wdrażanie działań dotyczących „Standardów ochrony małoletnich" podlega okresowej analizie i w miarę potrzeb modyfikacji.
2. Osoba wyznaczona przez Prezesa Zarządu, co najmniej raz na dwa lata dokonuje oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb, zgodności z przepisami oraz proponuje konieczne zmiany.
3. Osoba, o której mowa w ust. 2 przeprowadza wśród pracowników raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 4.
4. Ponadto osoba, o której mowa w ust. 2 jest odpowiedzialna za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za przyjmowanie od pracowników proponowanych zmian w treści ich zapisów.
5. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany w Standardach oraz wskazywać sytuacje naruszenia Standardów oraz sytuacje, w których procedury określone w Standardach nie zostały zastosowane lub nie zadziałały.
6. Osoba, o której mowa w ust. 2 dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie protokół, który następnie przekazuje Prezesowi Zarządu.
7. Prezes Zarządu po dokonaniu analizy protokołu może wprowadzić niezbędne zmiany, a następnie ogłasza stosowną Uchwałą nowe brzmienie Standardów.
 
§ 8
1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane pracownikowi mającemu kontakt z dzieckiem przed rozpoczęciem wykonywania zadań.
2. Pracownik potwierdza pisemnie zapoznanie się z w/w dokumentami.
 
§ 9
Procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów udostępnione są na stronie internetowej Spółki lub/i przekazane służbowymi drogami komunikacyjnymi wszystkim pracownikom.
 
Rozdział 7.
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników i przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach lub udzielenie wsparcia
 
§ 10
1. Za przygotowanie pracowników do stosowania standardów oraz zasad i procedur opisanych w „Standardach ochrony małoletnich" odpowiada Zarząd lub wyznaczona osoba, którzy odpowiadają także za nadzór nad realizacją zasad i procedur, w tym działania interwencyjne.
2. Zarząd lub wyznaczona osoba:
1) przekazuje do zapoznania pracownikom „Standardy ochrony małoletnich",
2) przyjmuje zgłoszenia o podejrzeniu krzywdzenia dziecka i podejmowanie działań interwencyjnych, 3) prowadzi niezbędną dokumentację np. kartę interwencji, rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego oraz interwencji.
3. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę w tym zakresie z dyrektorem szkoły, do której uczęszcza małoletni oraz z wykwalifikowanymi placówkami.
4. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
1) zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z dyrektorem szkoły, do której uczęszcza małoletni oraz z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność,
2) współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy,
3) diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych.
5. Dokumentacja dotycząca incydentów przechowywana jest w Spółce.
 
Rozdział 8.
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
 
§ 11
 1. Małoletni mają obowiązek odnosić się z szacunkiem do innych małoletnich, dbać o bezpieczeństwo własne i innych, szanować cudzą własność.
2. Małoletni mają obowiązek informowania pracowników Przedsiębiorstwa o wszelkich formach agresji i przemocy fizycznej, słownej lub psychicznej.
 3. Małoletni powinni, w miarę możliwości, zapobiegać aktom agresji i wandalizmu oraz w miarę możliwości, wspierać osoby dotknięte przemocą.
 4. Małoletnim nie wolno posiadać żadnej broni, noży i innych ostrych narzędzi, oraz substancji zabronionych (np. papierosów i e-papierosów, alkoholu, substancji psychoaktywnych, napojów energetycznych).
 5. W relacjach między małoletnimi niedozwolone jest stosowanie agresji fizycznej, słownej i psychicznej, a w szczególności: wszelkich form bicia, popychania, uderzania, zastraszania, niszczenia cudzego mienia, grożenia, wyśmiewania, obrażania, wyzywania, rozpowszechniania plotek i obraźliwych informacji, używania wulgaryzmów, wyłudzania, kradzieży, szykanowania i znęcania się.
 
Rozdział 9.
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie
 
§ 12
  1. Pracodawca zapewniając małoletnim dostęp do Internetu jest zobowiązany podejmować działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
  2. Za zagrożenia związane z użytkowaniem przez małoletnich Internetu i mediów elektronicznych uznaje się:
  1. dostęp do treści nielegalnych, m.in. materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie małoletnich, materiały przedstawiające twardą pornografię, treści propagujące rasizm i ksenofobię, inne nielegalne treści skierowane przeciwko bezpieczeństwu małoletnich, na przykład: propagowanie lub pochwalanie zachowań o charakterze pedofilskim, materiały utrwalające wizerunek nagiej osoby lub osoby w trakcie czynności seksualnej przy użyciu przemocy, groźby bezprawnej lub podstępu albo rozpowszechniane bez jej zgody, treści pornograficzne udostępniane małoletnim, uwodzenie małoletniego poniżej 15 r.ż. przez Internet, tzw. child grooming, zjawisko szantażu na tle seksualnym (określane również jako „sextortion”).
  2. dostęp do treści szkodliwych i nieodpowiednich, do których zaliczane są m.in.
  • treści obrazujące przemoc, obrażenia fizyczne,
  • treści prezentujące drastyczne sceny, śmierć, okrucieństwo wobec zwierząt,
  • treści nawołujące do podejmowania działań autodestrukcyjnych (samookaleczeń, głodzenia się, samobójstw, zażywania szkodliwych substancji, w tym środków psychoaktywnych niezidentyfikowanych jednoznacznie jako narkotyki itp.),
  • treści nawołujące do przemocy, przestępczości, radykalizacji (również sekty) i ekstremizmu,
  • patostreamy,
  • treści dyskryminacyjne 
  • treści pornograficzne, etc.
  1. dostęp do szkodliwych i nieodpowiednich kontaktów online oraz usług online, skutkującychm.in. presją rówieśniczą, cyberprzemocą, groomingiem, szantażem na tle seksualnym, aktywnością seksualną jako źródłem dochodu osób nieletnich, hazardem online, dostępem do reklamy niedostosowanej do wieku, dostępem do mediów społecznościowych niedostosowanych do wieku,
  2. dostęp do szkodliwych i ryzykownych zachowań skutkujących m.in.  podejmowaniem wyzwań online, sekstingiem, wywieraniem presji, stosowaniem przemocy z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
  1. Pracodawca, zapewniając małoletnim dostęp do Internetu za pomocą własnej sieci wifi (lub w inny sposób), podejmuje działania, których celem jest zablokowanie dostępu do treści nielegalnych, szkodliwych i nieodpowiednich dla małoletnich. W tym celu należy:
    1. ustalić zakres zabezpieczenia oraz blokowania dostępu do treści nielegalnych, szkodliwych i nieodpowiednich dla małoletnich;
    2. dokonać wyboru konkretnego oprogramowania (w tym np. oprogramowanie antywirusowe, narzędzia ochrony rodzicielskiej monitorowania aktywności użytkowników itp.);
    3. zainstalować oprogramowanie zabezpieczające oraz blokujące;
    4. dokonywać bieżącej aktualizacji oprogramowania, o którym mowa w pkt 3;
    5. przed dopuszczeniem urządzeń osobistych do sieci wifi pracodawcy, ustanowić sieć zamkniętą z hasłem oraz konieczność akceptacji regulaminu przed przyłączeniem urządzenia.
  2. Warunkiem dopuszczenia małoletniego do korzystania z urządzeń pracodawcy jest zapoznanie się przez małoletniego z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu. Dokłada się starań, aby proces zapoznania był efektywny i odpowiadał potrzebom małoletnich.
 
Rozdział 10.
Przepisy końcowe
§ 13
1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
2. Udostępnienie standardów następuje poprzez:
  1. zamieszczenie na stronie internetowej,
  2. przekazanie służbowymi drogami komunikacyjnymi wszystkim pracownikom i podmiotom współpracującym.
 
Konin, dnia 02-12-2024